inmusic-logotype-web
  • O nás
    • Novinky
    • Kontakt
  • Projekty
    • Práve realizujeme
      • Cluster Ensemble
      • IMAGINE
      • Hudba dneška v SNG
      • Ensemble Ricercata
      • Hudba ako čin
    • Spolupráca
      • Veni Academy
      • New Music for Kids and Teens
      • ISCM Slovakia
      • Superar Slovakia
    • Archívne projekty
      • Mobilné kultúrne centrum
      • John Cage a hu(d)by
      • Stretnutia s hudbou
      • Hammerklavier festival
      • Art Tokaj
      • Schubertiády
  • Kalendár
  • Recenzie
  • InMusic Blog
  • Podporte nás
  • Obchod
  • Inovačné vzdelávanie

Ensemble Ricercata – Komorný koncert v Žiline

Home Projekty Práve realizujeme Ensemble Ricercata Ensemble Ricercata – Komorný koncert v Žiline
17. septembra 2021, 19:00
Rosenfeldov palác, Žilina

Interpreti

Helga Varga Bach – soprán
Ivan Šiller
 – klavír
David Danel – husle, viola,
Ronald Šebesta – klarinet

Program

Darius Milhaud:
Duo Concertant pre klarinet a klavír (7 min.)
Saudades do Brasil pre klavír (výber) (8 min.)
Suita pre husle, klarinet a klavír, op. 175b (15 min.)
 

Erik Satie
Piesne pre spev a klavír:
Sylvie
Chanson du chat
Le chapelier
Gymnopédia č. 1
Les fleurs
Chanson
Je te Veux

 

Claude Debussy
Petite Piece a Première Rhapsodie pre klarinet a klavír
Piesne pre spev a klavír:
Apparition
Noël des enfants
Aimons-nous et Dormons
Beau soir
Nuit d´étoiles

Robert Kolář:
Iavnana – Trio pre husle, klarinet a klavír

 


O podujatí

Na tvorbu Daria Milhauda malo vplyv detstvo prežité v Provensálsku, dvojročný pobyt v Brazílii a taktiež kontakt so skladateľmi, ktorí tvorili hnutie Les Six – Parížska Šestka. V tomto hnutí chceli odbúrať impresionistické a wagnerovské hudobné prvky, snažili sa hudbu zjednodušiť a tým ju aktualizovať a priblížiť poslucháčom. Okrem toho na Milhaudove dielo, ktoré dnes budeme počuť, vplýval i pokrok v oblasti výroby nástrojov.
V skladbe Duo Concertant pre klarinet a klavír (1956) klavír raz slúži ako sprievod pre sólový klarinet a raz mu je partnerom, s ktorým vytvára komplikované kontrapunkty. Skladbu otvára i uzatvára veselá melódia odvodená z provensálskych ľudových piesní.
Dielo Saudades do Brasil pre klavír (1920) zahŕňa 2 tance pre klavír, ktoré sú akoby Milhaudovými nostalgickými spomienkami na jeho dvojročný pobyt v Latinskej Amerike. Jednotlivé tance sú približne dvojminútovými skladbičkami, v ktorých rytmy vychádzajú z brazílskych tancov a melódie z tamojších ľudových a populárnych piesní. Každá časť je venovaná jednému z Milhaudových priateľov, posledná konkrétne literátovi Paulovi Claudelovi, vďaka ktorému sa Milhaud do Brazílie dostal.
Suita pre husle, klarinet a klavír, op. 157b (1936) má štyri časti s kontrastnými náladami. V prvej časti Ouverture môžeme počuť komplikované synkopické latinské rytmy. Divertissement je pokojnejšie, necháva vyniknúť dialóg klarinetu a huslí. Tretia časť Jeu (Hra) je opäť energická, ako búrlivý ľudový tanec. V poslednej časti Introduction et nal sa nástroje polytonálne prelínajú pomedzi seba, no neskôr prichádzajú i bluesovo koncipované úseky a vracia sa hravosť.
Kristína Gotthardt

U Erika Satieho patrí piesňová a klavírna tvorba k jeho kľúčovým. Na koncerte zazneli piesne zo zbierok Trois mélodies (Tri melódie) z r. 1887, Trois autres melodies (Tri ďalšie melódie, 1886 – 1906) a Ludions pre hlas a klavír (alebo organ) bol skomponovaný v r. 1923.
Zaznela aj skladba Gymnopédia č. 1, ktorá bola prvýkrát publikovaná v časopise La Musique des familles v lete v r. 1888 spolu s časťou básne Les Antiques francúzskeho básnika J. P. Contamine de Latour. Nezvyčajný názov skladby pochádza zo starého gréckeho slova Gymnopaedia. Týmto slovom sa označovali slávnosti, ktoré sa konali každoročne v Sparte a na ktorých predvádzali nahí mladí bojovníci svoje atletické a bojové schopnosti prostredníctvom rituálneho tanca. Satieho Gymnopédie sú krátke, meditatívne „atmosférické“ diela, písané v 3⁄4 takte, v ktorých figuruje jedna základná, neustále sa opakujúca téma. Svojím pokojným plynutím a nezaťažujúcim charakterom predznamenávajú vznik ambientnej hudby.
Andrea Bálešová

Claude Debussy skomponoval skladbu Premiére Rhapsodie (Prvá rapsódia) pre klarinet v roku 1910 ako Rapsódiu pre klarinet a klavír. Dielo, často uvádzané aj vo verzii pre klarinet a orchester (z r. 1911), vzniklo na objednávku parížskeho konzervatória, ktoré si želalo vytvoriť skladby pre klarinet – jednu ako prednesovú a jednu určenú pre hru z listu. Debussy skomponoval dve diela – klarinetovú rapsódiu a skladbu Petite Pièce pre klarinet a klavír. Skladateľ v snahe maximálne využiť zvukové možnosti klarinetu spolupracoval pri komponovaní s popredným francúzskym klarinetistom Prosperom Mimartom. Výsledok Debussyho potešil.„Je to jeden z najroztomilejších kúskov, aké som zložil“, vyhlásil radostne po vypočutí skladby. V žánri klarinetových koncertných diel je to novátorské dielo, ktoré znamenalo veľký prínos do klarinetovej literatúry. Skladba má voľnú formu, často dochádza k striedaniu tempa a nálady, melodika miestami pripomína Faunovo popoludnie, inokedy je ostrá a dynamická, s väčšími kontrastmi, práca s harmóniou je odvážna. Debussy zbavuje klavír perkusívneho zvuku, usiluje sa o to, aby tóny klavíra v jeho kompozíciách vyznievali tak, akoby klavír nebol kladivkovým nástrojom a hráč sa dotýkal priamo strún. „Nemám rád klavírne koncerty Mozarta, no priam nenávidím koncerty Beethovenove“, vyjadril sa raz v tejto súvislosti. K svojmu cieľu sa dopracoval i pomocou nového spôsobu používania klavírnych pedálov. Týmito myšlienkami významne ovplyvnil vývoj klavírnej hry a štýlu, ako sa to predtým podarilo azda len Chopinovi. Všetky tieto atribúty Debussyho tvorby môžeme pozorovať aj v skladbe Premiére Rhapsodie. V orchestrálnej verzii je zaujímavá súhra orchestra a klarinetu, ktorý niekedy vystupuje do popredia, inokedy je rôzne kombinovaný s inými nástrojmi. Andrea Bálešová
Komornej vokálnej tvorbe sa začal Debussy venovať už počas svojho štúdia na parížskom konzervatóriu. Jeho samostatné piesne aj vokálne cykly vznikali na texty básnikov predchádzajúcej generácie i súčasníkov. K obľúbeným autorom patrili Verlaine, Bilitis, Villon, Mallarmé, Baudelaire. Dnes ponúkaný výber piesní je akousi moza- ikou vokálnej tvorby v rozmedzí rokov 1880 až 1915. Pieseň Apparition: La lune s’at- tristait... (Zjavenie: Mesiac smútil...) vznikla v r. 1884 na slová Stéphana Mallarmého, ktorého báseň Prélude à l’Après-midi d’un faune bola Debussymu inšpiráciou aj k napísaniu jeho slávneho Faunovho popoludnia. Slová piesne Noël des enfants qui n’ont plus de maisons (Vianoce detí bez domova) pochádzajú od samotného autora. Boli písané v predvianočnom období a vyjadrujú hnev nad situáciou, ktorú jeho rodine priniesla nemecká okupácia. Skladateľ v texte žiada, aby Nemcom nebol dopriaty príjemný sviatočný čas. Je to hnevlivá báseň, ktorá zároveň odráža francúzsku neznášanlivosť voči útoku na ich krajinu. Debussy, ktorý v tom čase zároveň začínal bojovať so zákernou rakovinou, bol opakovane nútený sťahovať sa so svojou rodinou, aby sa vyhli bojom. Náklady na lekárske ošetrenie a časté sťahovanie zvyšovali jeho už beztak vysoké dlhy. Pieseň je vyjadrením osobnej frustrácie a zároveň je poslednou, ktorú napísal. Ľúbostná pieseň Aimons-nous et dor- mons: Aimons-nous et dormons, sans songer au reste du monde (Milujme a spime: Milujme a spime, bez premýšľania o zvyšku sveta) na texty básnika Théodore de Banville pochádza z r. 1881. Túto pieseň písal s konkrétnou myšlienkou na vynikajúcu speváčku a umelkyňu Madamme Vasnier, s ktorou sa stretol počas svojho pôsobenia ako korepetítor v Paríži. Poetický text piesne Beau Soir: Lorsque au soleil couchant les rivières sont roses (Krásny večer: Keď slnko zapadá, rieky sú ružové) napísal Paul Bourget. Pieseň pochádza ešte z Debussyho raného tvorivého obdobia (okolo r. 1877 – 1880). Pieseň Nuit d’étoiles (Hviezdna noc) patrí k Debussyho najznámejším a najhrávanejším. Zhudobňuje text francúzskeho symbolistu Théodore de Banville z r. 1880. Pieseň dokonale reprezentuje Debussyho raný piesňový štýl a je priamym dôkazom toho, ako príroda a literatúra inšpirovali mladých umelcov v tvorbe. Originálna báseň má 4 strofy, Debussy zhudobnil tretiu z nich. Klavírny sprievod imituje harfu spomínanú v prvej strofe básne, zatiaľ čo hlas rozpráva príbeh o stratenej láske.
Andrea Bálešová

 

 

 Robert Kolář: "Iavnana v gruzínčine znamená „uspávanka“. Je to adaptácia ľudovej uspávanky v západogruzínskom megrelskom jazyku pre husle, klarinet a klavír, ktorá vznikla na jeseň 2015 pre projekt Kompozičného laboratória venovaný novým slovenským dielam s rovnakým nástrojovým obsadením ako Kontrasty Bélu Bartóka. Mal som už dokončenú inú skladbu, bližšie odkazujúcu na Bartóka, keď nás všetkých zastihla správa, že v Rejkjavíku zomrel Juraj Kušnierik. S ňou prišiel aj okamžitý podnet napísať niečo celkom iné. Voľba akosi aicky padla na krásnu pieseň pre ženský trojhlas a brnkací nástroj, ktorú som poznal z interpretácie gruzínskej ženskej skupiny Sathanao – ako na symbolickú spomienku na náš posledný rozhovor s Jurajom, počas ktorého mi navrhol spoločne pripraviť rozhlasovú reláciu venovanú gruzínskej literatúre a hudbe. Nápad sa už nepodarilo uskutočniť; naše cesty sa zakrátko rozišli: tá Jurajova viedla na Island, moja do Tbilisi…" 

 

Hlavní partneri

Logotype Fond na podporu umenia
Logotype SNG
Logotype SOZA
Logotype Hudobný fond
Logotype Bratislavský samosprávny kraj
Logotype Mesto Bratislava
Logotype BKIS
Logotype Rádio Devín
Logotype RTVS
Logotype SOZA

Zobraziť všetkých partnerov

O nás

Občianske združenie InMusic sme založili v roku 2009 s víziou robiť umelecké a edukačné projekty aj mimo veľkých miest na Slovensku. Zároveň máme radi hudbu rôznych historických období, preto sa projekty týkali hudby od Bacha až po súčasných slovenských skladateľov. Ak vás zaujíma naša minulosť, prelistuje si sekciu Ukončené projekty, ak chcete spoznať náš tím, pozrite si sekciu O nás.

Ivan Šiller

InMusic, o. z.

Lehockého 2, 811 05 Bratislava
info@in-music.sk
Facebook
YouTube
Instagram

Linky

  • VENI ACADEMY
  • Cluster Ensemble
  • New Music for Kids and Teens
  • ISCM Slovakia
  • Superar Slovakia
  • Učiteľské kolégium
O násPráve realizujemeArchívne projektySpoluprácaKontakt
© 2020 InMusic