inmusic-logotype-web
  • Donio kampaň
  • O nás
    • Novinky
    • Kontakt
  • Projekty
    • Práve realizujeme
      • Cluster Ensemble
      • IMAGINE
      • Hudba dneška v SNG
      • Ensemble Ricercata
      • Hudba ako čin
    • Spolupráca
      • Veni Academy
      • New Music for Kids and Teens
      • ISCM Slovakia
      • Superar Slovakia
    • Archívne projekty
      • Mobilné kultúrne centrum
      • John Cage a hu(d)by
      • Stretnutia s hudbou
      • Hammerklavier festival
      • Art Tokaj
      • Schubertiády
  • Kalendár
  • Recenzie
  • InMusic Blog
  • Obchod
  • Inovačné vzdelávanie

CAGE_112 – recenzia by Adam Holáš

30. novembra 2024Juraj Beráts

Projekt CAGE_112 sa odohral 13. novembra 2024 a úspešne uviedol 3 skladby z Cageovho rozsiahleho diela pri pripomienke 112. výročia jeho narodenia. Podujatie sa uskutočnilo v priestoroch Stanice Žilina-Záriečie a vybrané diela zoradené v chronologickom poradí výstižne priblížili postupný vývoj Cageovej hudobnej estetiky.

Večer otvoril Ivan Šiller skladbou pre sólo klavír In a Landscape (1948). In a Landscape je skladba pokojného, až meditatívneho charakteru a Cage tohto dojmu dosahuje využívaním techniky tzv. mäkkého pedálu (una corda), čím znásobuje predpísanú tichú dynamiku. Šillerova precízna práca s tónom, časom a farebnou škálou nástroja priniesla intímnu a snovú atmosféru. Tú podporila video projekcia od Jakuba Pišeka a poslucháč sa tak mohol unášať aj vizuálnym zhmotnením priebehu skladby. 

Nasledovalo dielo Branches (1976), v podaní Ensemble Ricercata (Ivan Šiller, Ronald Šebesta, Juraj Beráts). Jedná sa o skladbu, ktorá sa už na prvý pohľad vymyká zo štýlu „tradičnej“ vážnej hudby, nakoľko inštrumentár pozostával z ozvučených prírodných objektov (sušených kvetov, listov) vrátane kaktusov snímaných kontaktnými mikrofónmi. Poslucháč sa tak mohol nechať unášať zvukmi prírody v priblíženej mikroskopickej podobe, ktorú bežne nepočuje. Do popredia sa dostávali „bublinkasté“ zvuky, ktoré vznikali pri dotyku s kaktusom a mohli evokovať synteticky vytvorené zvuky elektroakustickej hudby. 

Ako posledná zaznela performancia diel Four3 (1991) od Johna Cagea a Mercea Cunninghama. K Ensemble Ricercata sa pridala tanečná skupina Petry Fornayovej (Zuzana Burianová, Tomáš Danielis, Renata Ptačin – Beach Birds for Camera Dance Company), sprevádzaná videoprojekciou. 

Dielo pozostávalo zo striedania a prelínania zvukov vytvorených pohybom choreografie, perkusívnym charakterom „dažďových palíc“ (rainstick), využitím minimálneho tónového materiálu v klavírnom parte a dronovým syntetickým zvukom (laptop). Spolu tak tvorili komplexnú hudobnú štruktúru prepojenú dlhými pasážami ticha. 

Choreografia znázorňovala pohyby vtákov na pláži a zároveň poskytovala návštevníkom priestor na vlastnú interpretáciu. Zvuky pohybu ako napríklad kroky, šúchanie chodidiel a tlesknutia pridávali do diela ďalšiu zvukovú vrstvu.

Videoprojekcia pozostávala z premietania obrazu pódia s využitím „droste efektu“ (obraz obsahuje menší obrázok seba samého, ktorý zase obsahuje menší obrázok seba samého atď.), a upravovaná ďalšími vizuálnymi technikami v reálnom čase. 

Celý koncert pôsobil nesmierne upokojujúcim dojmom a v dnešnom prestimulovanom svete by sa dal opísať ako nádych čerstvého vzduchu. Jednoduchosť priestorov Stanice prispela k vytvoreniu ideálneho prostredia pre tento typ hudby a vďaka precíznemu uchopeniu interpretácie tak mohli poslucháči zažiť hudbu nielen Johna Cagea, v jej autentickej podobe.

Adam Holáš

Previous post Ivan Šiller a jeho výnimočný dialóg dvoch epoch: recenzia by Juraj Beráts Next post Modlitby a sny / Building Bridges: SPEV – recenzia by Juraj Beráts

Hlavní partneri

Logotype Fond na podporu umenia
Logotype SNG
Logotype SOZA
Logotype Hudobný fond
Logotype Bratislavský samosprávny kraj
Logotype Mesto Bratislava
Logotype BKIS
Logotype Rádio Devín
Logotype RTVS
Logotype SOZA

Zobraziť všetkých partnerov

O nás

Občianske združenie InMusic sme založili v roku 2009 s víziou robiť umelecké a edukačné projekty aj mimo veľkých miest na Slovensku. Zároveň máme radi hudbu rôznych historických období, preto sa projekty týkali hudby od Bacha až po súčasných slovenských skladateľov. Ak vás zaujíma naša minulosť, prelistuje si sekciu Ukončené projekty, ak chcete spoznať náš tím, pozrite si sekciu O nás.

Ivan Šiller

InMusic, o. z.

Lehockého 2, 811 05 Bratislava
info@in-music.sk
Facebook
YouTube
Instagram

Linky

  • VENI ACADEMY
  • Cluster Ensemble
  • New Music for Kids and Teens
  • ISCM Slovakia
  • Superar Slovakia
  • Učiteľské kolégium
O násPráve realizujemeArchívne projektySpoluprácaKontakt
© 2020 InMusic